Начало / Авто-мото, авиация и яхти / Самолети / Aerion AS2 в състезание за първи свръхзвуков бизнес самолет

Aerion AS2 в състезание за първи свръхзвуков бизнес самолет

Словосъчетанието „свръхзвуков самолет“ може да предизвика неприятни спомени за „Конкорд“ или асоциация със съвремените бойни изтребители, но през последните 10 години този термин означава нещо много по-различно. Надпреварата за ново поколение свръхзвукови бизнес самолети се ускори до толкова, че американски компании и авиационни производители, както от Русия, така и от Япония се борят за титлата „първи свръхзвуков частен самолет“.

Сред водещите конкуренти са базираната в Бостън Spike Aerospace, Boom Supersonic и Aerion.

На 7-ми октомври 2017, Spike Aerospace направи първи полет със своя демонстрационен безпилотен самолет SX-1.2, който е умалено копие на 18 местният им тих S-512 Supersonic Jet. С този полет от компанията доказаха валидноста на аеродинамичния дизайн, който ще позволи на реалния модел да развие свръхзвукова скорост.

Spike възнамеряват самолетите S-512 да се предлагат от началото на 2021 г., като доставките за клиенти ще стартират през 2023 г. S-512 ще побира до 22 човека, ще е с обхват от 6200 мили и скорост на полета от 1.6 маха, съкращавайки наполовина времето за полет от една точка до друга. Благодарение на стреловидния силует на самолета, той ще може да лети над сушата, без да предизвиква гърмеж при преминаването на звуковата бариера.

Ползите от това да летят със свръхзвукова скорост няма да са само за високия сегмент на престижния пазар на частните самолети. В хангара на Boom Supersonic в Денвър, Колорадо очертания придобива нов 55-75 местен свръхзвуков комерсиален самолет, с наименование Overture. Неговият таргет са комерсиалните авиокомпании.

Самолетът е проектиран да лети със скорост от 2.2 маха (1451 мили / ч), и с цена от 200 милиона долара вече е събрал предварителни поръчки на стойност 6 милиарда долара. 10 Overture-a са поръчани от Virgin Group и 20 от Japan Airlines. Японската национална авиокомпания инвестира 10 милиона долара в Boom Supersonic още през 2017 година.

„Overture премина през фазите на проектиране, където бяха разработени и усъвършенствани основните ѝ технологии и спецификации“, казва Блек Бък Шол, основател и изпълнителен директор на Boom Supersonic. „Много от ключовите компоненти вече са преминали няколко успешни теста, включително тестване на нашите двигатели с устойчиви алтернативни горива. Overture ще направи първия си тестов полет в средата на 2020-та. Вече преминахме успешно тестовете на двигателите с чисто биогориво и проектираме нашите самолети за използване на алтернативни горива“.

По-рано, през 2019 г., компанията устаноови партньорство с Prometheus Fuels – компания, която използва чиста енергия от нулево-въглеродни горива произведени от въглероден диоксид, който вече е в атмосферата.

Най-старият играч е Aerion Corp., който още от 2004 г. тества предимствата на своите бъдещи свръхзвукови бизнес самолети. Компанията планира да сертифицира през 2026 г., моделът AS2, чиято теоретична максимална скорост е 1,4 маха или 1730 км./ч. с далечина на полета от 8800 км. Този свръхзвуков самолет обещава не само да премахне часове от типичния самолетен полет, но и да пренесе от шест до десет пътници с хипер скорост, в удобство, кожени кресла, дивани, екрани и напълно оборубвана кухня, естествено.

До май 2014 са инвестирани над 100 милиона в разработки, а очакваната цена на развойната дейност, до напълно завършен продукт е над 4 милиарда долара, при пазар от 300 самолета за първите 10 години и общо 500 произведени и продадени по 120 милиона долара на брой.

Рекламния слоган на самолета е „Safe, Stylish, Sustainable, and Supersonic“ и е насочен към луксозния сегмент предлагайки „хипер-лукс при над 1000 мили/час“

„AS2 ще бъде първият свръхзвуков бизнес самолет създаден от частна компания“, каза Том Вайс, председател и изпълнителен директор на Aerion, в интервю за Robb Report. „Очакваме самолетът ни да бъде предпочитан от клиентите не само, защото е най-бързият и луксозен, но и защото е най-щадящ околната среда.“

Новото поколение свръхзвукови реактивни самолети е много различно от Concorde, който беше бърз, но невероятно неефективен и тесен самолет и който трябваше да намали скоростта си над сушата заради гърмежите от преминаването на звуковата бариера.

Новият AS2 разполага с технология „Безгърмежен полет“ и е първият свръхзвуков самолет, проектиран без допълнителна горелка за намаляване на вредните емисии, както и първият, който приема 100 процента биогорива, за разлика от смесите, които в момента се използват от някои други производители на самолети. „Ще бъдем въглеродно неутрални още от първия си полет“, казва Вайс. „Не смятаме, че високата скорост и защитата на околната среда трябва да бъдат взаимно изключващи се.“

За производството и продажбите на самолета Aerion си партнира с Airbus Group. Според споразумението Aerion е отговорен за собствените технологии, участва с развойна дейност и проучвания, патентовани аеродинамични дизайни, а Airbus Group за разработката на въздухоплавателните технологии, а Отделът за отбрана и Космическият отдел на Airbus ще осигурят техническа и сертификационна поддръжка.

С времето, бизнесът налага няколко рокади в партньорството и декември 2017, Еърбъс бива заменен от Lockheet Martin, които година и 3 месеца по-късно са заменени от Boeing.

Check Also

Icon A5 издига летенето до нови висоти

Ако някога сте усещали тръпката да шофирате бърза спортна кола, ще харесате тази изключителна играчка. …

Шопинг с частен самолет

Първа класа или наем на частен самолет?

Сравнение на възможностите за луксозно пътуване със самолет първа класа и с частен самолет.